kronhjort(1)Klosterhedens Vildt leverer vildt engros til restauranter, konferencecentre, kantiner mfl.
Se vores brochure her

Det vilde Terroir
Fritlevende vildt lever med den højeste grad af dyrevelfærd. Der er ingen stald, der er ingen mark – men derimod den store natur bestående af skov- og hedeområder. Det er dyrenes natur at bevæge sig over store arealer – og at spise grønt fra naturens spisekammer.

Det sætter sig i kødet og bevirker at det vilde vildt i mørhed og kvalitet er helt særligt. Det smager af vildt!
Og det gør kødet sundere og særdeles rigt på vitaminer og mineraler – derfor er vildtet en superfood, med særligt gode helbreds fremmende egenskaber!

Jagtkulturen spiller også ind. Er dyret skudt under en jagtform som f.eks. bevægelsesjagt, forstyrres vildtet nænsomt. Det er vigtigt for vildtets spisekvalitet at dyret ikke har været stresset under jagten, da det forringer mørhed og smag markant.

Håndteringen af vildtet som fødevare har også betydning. Vi har skabt en kultur, hvor dyrene håndteres med fokus på fødevaresikkerhed og kvalitet.
Det betyder bl.a. at de veterinære krav og fødevarekontrol er en naturlig del af vores drift – og dertil at vildtets sortering og udskæring sker med henblik på at kunne levere den optimale kvalitet.

På jagt efter årstidens bæredygtige råvarer?

Klosterhedens Vildt leverer ærlige råvarer af højeste kvalitet.
Som professionel kok er det vigtigt for dig at vide at vores udskæringer er reelle, at vildtet svinder mindre og er mere mørt end du forventer. Og at du med Klosterhedens Vildt får det bedste udgangspunkt for de vilde smagsoplevelser du har sat dig for at frembringe.

Klosterhedens Vildt håndterer alt vildt i en værdikæde, hvor alle processer er baseret på råvarens beskaffenhed og har dermed et kontinuerligt fokus på at sikre råvarens kvalitet og værditilvækst.

Har du erfaring med vildt?

Dansk fritlevende vildt er en mundfuld af smagsnuancer på højde med dem der kan opleves med de bedste vine. Det er derfor værd at spare en smule på mængden fremfor at vælge de billigere kvaliteter.
Hele dyret er iøvrigt langt mere mørt end du vil opleve på et opdrættet dyr. Derfor er det ikke nødvendigt at vælge fileten hver gang du vælger vildt – der er meget at vælge imellem i vores store udvalg af udskæringer, håndskåret af vores dygtige slagtere.

Sæsonen starter efter kalenderen 1. september. Reelt er det dog kun gråænder der er mange jagter på i perioden frem til midt oktober. Herefter er det højsæson for alle vildtarter frem til sæsonens afslutning 31/1 (gråand dog kun til 31/12). I februar er der fortsat sæson for krondyr – det er dog ikke mange der reguleres så sent på sæsonen.

Fra 16/5-15/7 er det igen jagtsæson for råbuk – på menukortet ofte kaldet sommerbuk. Da jagten på råbuk foregår på pursch er udbuddet relativt lavt (jagtudbyttet nydes oftest af jægeren selv) og vi har derfor et eksklusivt udvalg af ryg, kølle og bov og som supplement har vi dertil flotte udskæringer på frost fra vinterens jagter –  og ved forudgående bestilling fersk fra det skotske højland.