Tarteletter med fasan og urter

Tarteletter bringer altid gensynsglæde og med en sart fasansauce på sæsonens urter holder vi liv i en dejlig klassiker – nu med vildt.

Yields4 Servings
Prep Time10 minsCook Time30 minsTotal Time40 mins
 4 dl fasansuppe
 0,50 dl hvedemel
 1 dl mælk
 2 gulerødder
 150 g selleri
 1 porre
 500 g fasanbryst i strimler eller bryst af fasan
 1 spsk olivenolie
 5 kviste timian
 salt og peber
 citronsaft
 12 tarteletter
1

Kog fasansuppen op i en gryde. Rør melet og mælken sammen, og pisk jævningen i suppen.

2

Skær gulerødder og selleri i små tern og porren i skiver.

3

Kog grøntsagerne i saucen i cirka 5 minutter, og rør af og til, så saucen ikke koger på i bunden.

4

Steg fasanbrysterne på panden, cirka 7 minutter på hver side.

5

Lad kødet hvile i 5 minutter på en tallerken.

6

Skær kødet ud i små tern, og kom dem, og eventuelt kødsaft fra tallerkenen, i saucen.

7

Tilsæt finthakket timian, og smag saucen til med salt og peber og eventuelt lidt citronsaft.

8

Varm tarteletterne i ovnen ved 175 grader i cirka 5 minutter. Sæt tarteletterne på et fad, og fordel saucen i tarteletterne.

9

Drys med friskkværnet peber, og servér retten med det samme.

10

Denne sauce bliver bedst og mest kraftfuld, hvis den er lavet på en rigtig god fasansuppe. Uden suppen smager fasankødet ikke helt nok igennem sauce, rodfrugter og tarteletter.

11

Servér eventuelt tarteletter med en god salat, f.eks. rosenkålssalat

12

I stedet for at stege fasanbryst og komme i saucen, kan du bruge 200 g kogt fasankød fra bryst eller lår.

Ingredients

4 dl fasansuppe
 0,50 dl hvedemel
 1 dl mælk
 2 gulerødder
 150 g selleri
 1 porre
 500 g fasanbryst i strimler eller bryst af fasan
 1 spsk olivenolie
 5 kviste timian
 salt og peber
 citronsaft
 12 tarteletter

Directions

1

2

Skær gulerødder og selleri i små tern og porren i skiver.

3

4

Steg fasanbrysterne på panden, cirka 7 minutter på hver side.

5

Lad kødet hvile i 5 minutter på en tallerken.

6

7

8

9

Drys med friskkværnet peber, og servér retten med det samme.

10

11

Servér eventuelt tarteletter med en god salat, f.eks. rosenkålssalat

12

Tarteletter med fasan og urter

2 kommentarer til “Tarteletter med fasan og urter

1. Stinna siger:

Hej
    Jeg vil høre om fasanerne er herregårdsfasaner, der spiser korn og er udsat fra fasaneri?
    Eller om det er fritlevende forvildede fasaner?

• Charlotte siger:

Hej Stinna,
      Fasanerne skydes på jagt på Godser og herregårde i Jylland. Så ja, de er, ihvertfald oprindeligt udsat.
      Der er idag en biotopplan der begrænser, hvor mange fasaner man må sætte ud på et givent areal. Det bevirker at der årligt udsættes langt færre end tidligere. Dertil er det i praksis sådan at der årligt skydes en mængde der svarer til ca. 30% af antallet der er udsat. Det betyder at en meget stor mængde lever frit i langt mere end et år eller to. I perioden formerer de sig og de helt vilde fasaner indgår så i bestanden. “de andre vilde arter” lever selvfølgelig også af fasaner indimellem, så der udlignes noget som en del af naturens orden.
      Fasanens liv er, som jeg ser det, det liv blandt spise fugle, der på nær gråænder og gæs, er bedst i dyrevelfærd. De fritgående kyllinger vi holder af at spise lever jo stadig en langt kortere liv, med mindre plads end den naturen byder på.
      Klosterhedens Vildt