Ændret fragtgrænse - nu KUN 65.- i December. Luk

Fasan i fad

Alt i ét fad. Ind i ovnen. Ud kommer en skøn gul sauce, masser af grønt og en saftig fasan.

Portioner4 portioner
Forberedelse30 minutterTilberednings tid1 timeSamlet tid1 time 30 minutter
Fasanfad
 2 fasaner
 1 spsk olivenolie
 1 dåse kokosmælk
 2 dl vand
 3 spsk citronsaft
 1 tsk salt
 2 tsk sukker
 4 tsk gurkemeje
 1 knsp cayennepeber
 2 rødløg
 250 g blomkål
 1 squash
 0,50 hokaidogræskar eller butternutsquash
 1 fennikel
 8 stilke frisk estragon
Quinoa
 4 dl quinoa
 7 dl vand
 1 tsk salt
 2 spsk citronsaft
 0,50 spsk olivenolie
 0,50 bunt persille
Fasan i fad
1

Skær eller klip med en fjerkræsaks fasanen ud i lår og bryststykker på ben. Del lårene i leddet, og del brysterne i to nogenlunde ens stykker.

2

Brun fasanen i olien i en gryde, tag bryststykkerne op af gryden, og læg dem på en tallerken. Bland kokosmælken med vand, ci- tronsaft, salt, sukker, gurkemeje og cayennepeber. Hæld kokos- mælken i gryden til lårene, og lad dem koge i kokosmælken i 5 minutter.

3

Skær rødløgene i kvarte. Skær blomkålen ud i store buketter. Skær squashen i kiler, det vil sige, at du skiftevis skærer på skrå og skærer lige over. Skær græskarene i tern på cirka 2 x 2 cm. Skær fenniklen i 10 både. Kom alle grøntsager i et ovnfast fad.

4

Vend grøntsagerne med kokosmælken, fasanlårene og bryst- stykkerne. Dæk fadet med stanniol, og bag retten i ovnen ved
200 grader i 45-55 minutter.

5

Tag retten ud af ovnen, smag eventuelt saucen til med mere salt og citronsaft. Drys med finthakket estragon, og servér med quinoa.

Quinoa
6

Skyl quinoaen i koldt vand i en sigte. Kog quinoaen op med vandet, skru ned til helt lavt blus, og lad den koge i 8 minutter under låg. Tag gryden af varmen, rør salt i, og lad gry- den stå med låg på i 15 minutter. Vend den kogte quinoa med citronsaft, olivenolie og finthakket persille.

Tip: I stedet for quinoa kan du servere retten med ris eller groft brød.
Tip: Vælg sæsonens grøntsager eller det, du har – gerne i flere forskellige farver og faconer.

Ingredienser

Fasanfad
 2 fasaner
 1 spsk olivenolie
 1 dåse kokosmælk
 2 dl vand
 3 spsk citronsaft
 1 tsk salt
 2 tsk sukker
 4 tsk gurkemeje
 1 knsp cayennepeber
 2 rødløg
 250 g blomkål
 1 squash
 0,50 hokaidogræskar eller butternutsquash
 1 fennikel
 8 stilke frisk estragon
Quinoa
 4 dl quinoa
 7 dl vand
 1 tsk salt
 2 spsk citronsaft
 0,50 spsk olivenolie
 0,50 bunt persille

Fremgangsmåde

Fasan i fad
1

Skær eller klip med en fjerkræsaks fasanen ud i lår og bryststykker på ben. Del lårene i leddet, og del brysterne i to nogenlunde ens stykker.

2

Brun fasanen i olien i en gryde, tag bryststykkerne op af gryden, og læg dem på en tallerken. Bland kokosmælken med vand, ci- tronsaft, salt, sukker, gurkemeje og cayennepeber. Hæld kokos- mælken i gryden til lårene, og lad dem koge i kokosmælken i 5 minutter.

3

Skær rødløgene i kvarte. Skær blomkålen ud i store buketter. Skær squashen i kiler, det vil sige, at du skiftevis skærer på skrå og skærer lige over. Skær græskarene i tern på cirka 2 x 2 cm. Skær fenniklen i 10 både. Kom alle grøntsager i et ovnfast fad.

4

Vend grøntsagerne med kokosmælken, fasanlårene og bryst- stykkerne. Dæk fadet med stanniol, og bag retten i ovnen ved
200 grader i 45-55 minutter.

5

Tag retten ud af ovnen, smag eventuelt saucen til med mere salt og citronsaft. Drys med finthakket estragon, og servér med quinoa.

Quinoa
6

Skyl quinoaen i koldt vand i en sigte. Kog quinoaen op med vandet, skru ned til helt lavt blus, og lad den koge i 8 minutter under låg. Tag gryden af varmen, rør salt i, og lad gry- den stå med låg på i 15 minutter. Vend den kogte quinoa med citronsaft, olivenolie og finthakket persille.

Tip: I stedet for quinoa kan du servere retten med ris eller groft brød.
Tip: Vælg sæsonens grøntsager eller det, du har – gerne i flere forskellige farver og faconer.
Fasan i fad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.