Velkommen til alle Klosterhedens Vildts fantastiske opskrifter

Når VILDT er dansk og fritlevende er det den bedste kødkvalitet der kan fås!
Dyrevelfærd i top, Sund Superfood, Lokal Specialitet, Mørhed og Smag i sin helt egen klasse
– hvor findes det bedre?

Lad dig inspirere af vores lækre opskrifter, der typisk er skabt til 2 eller 4 personer
Og køb VILDT ind i vores webshop – i udskæringer til 2, 4 eller flere.

Vi har mere end 70 forskellige udskæringer der alle er håndskåret – i portioner, der er lette at tilberede til en særlig aften eller et velsmagende hverdags måltid.

Se også Tips om tilberedning af vildt

Vildsvine sliderNu er der måske nogle der vil rynke på næsen, men vildsvin slår oksekød med længder i en burger!
VILDT med sticky toffee blommerKokken Jesper Krabbe anbefaler sensommerens søde blommer til sæsonens vildt! Prøv opskriften og server den til gråænder, krondyrryg, vildtkølle eller steaks.
Krondyrfilet grillet i salvie, rosmarin og timianEn blanding af de 3 urter lægges på grillen - skab et ”tæppe” af krydderurterne og læg kødet på ”lejet”, der foldes om kødet, så det pakkes ind i de grillede urter. Vend forsigtigt kød og urter i 4 minutter.
Vildsvine sauce – på grillKokken Jesper Krabbe er vendt hjem til Vestjylland og her udforsker og udvikler han de lokale fødevarer - På Food Festival 2019 begejstrede Jesper med grillede Vildsvine køller - og ikke mindst saucen med grillede hindbær - den skal laves på slum og med rund hånd - så bliver den endnu bedre siger kokken!
Krondyr Tatar a la Sortebro KroKrondyr tatar - efter opskrift fra Sortebro Kro - vi anbefaler den til en helt særlig aften – og det gør den især oplagt som forret en særlig festlig aften.
VenøbøfferVenøbøffer er en lokal, Vestjysk ret - her er opskriften med vildt, til en skøn hverdagsret - eller en ret til mange på en kold vinteraften.
Carpaccio af vild mørbradRetten stammer oprindeligt fra Harry’s bar i Venedig og er normalt lavet med rå oksemørbrad. Når jeg laver carpaccio med vildt, kan jeg godt lide at give det en tynd stegeskorpe. Det er en Japansk teknik, som hedder tataki. Her har jeg lavet carpaccio af mørbraden fra et rådyr, men du kan sagtens bruge fileten. Det fungerer ligeså godt. Og du kan selvfølgelig lave carpaccio af andre hjortearter (f.eks. krondyr eller dådyr) - Kok Nikolaj Juel.
Taglitelle med krondyr raguMan laver ragu ud af alt slags kød i Italien. Her hjemme laver vi meste ragu bolognese, eller populært kaldet; pasta med kødsovs! Men en ragu lavet med vildt, er mindst lige så lækker og en rigtig god måde at introducere vildt hjemme i køkkenet. Jeg plejer altid at lave en dobbelt portion, da det er dejligt at have i fryseren til en nødsituation, hvor man skal have noget hurtigt på bordet.
Nord-indisk karry med rådyrHar du aldrig fået indisk mad med vildt kød? Så er det på tide! I London er det det nye sort og på London’s bedste indiske restaurant Gymkhana, er de berømte for deres muntjac biriyani. Her har vi lavet vores version af en nordindisk karry med rådyr- du kan dog sagtens bruge krondyr eller dådyr i stedet for rådyr. Vi serverer vores rådyr karry med pilau ris og en lille frisk tomat salat.
Papadelle med raguEn opskrift af kokken Nikolaj Juel og foto af Columbus Leth. I Toscana, hvor man laver meget vildt, ville de servere denne ragu med pappardelle - den originale jæger pasta. De gamle drenge havde altid en klump pasta dej i jagt tasken, når de var ude i skoven og jage. Pappardelle er den perfekte pasta til en kraftig vildt ragu. Hvis du har mod på det, så lav din egen pasta. Det fungerer selvfølgelig også fint med købe pasta. Jeg vil dog anbefale at du køber rigtig god italiensk pasta, så som; De Cecco, Molino eller lignende.
Tarteletter med fasan og urterTarteletter bringer altid gensynsglæde og med en sart fasansauce på sæsonens urter holder vi liv i en dejlig klassiker – nu med vildt.
Dådyr på grillDådyr er særligt godt på Grill. Grill en her kølle eller køllesteg efter denne opskrift.
Grøn thai karry med fasanGrøn karry er en klassiker i det thailandske køkken og er forbavsende nem at lave, når man lige ved hvordan. Du kan bruge en færdiglavet karry pasta hvis det kniber med tiden, men det er ret let at lave din egen.
Fasan i fadAlt i ét fad. Ind i ovnen. Ud kommer en skøn gul sauce, masser af grønt og en saftig fasan.
Vildt lasagneEn elsket hverdagsret - Vildtkødet er magert og giver retten ekstra god smag